Најновији чланци  

   

BROJ POSETILACA  

Danas747
Juče755
Ove nedelje3110
Ovog meseca1502
UKUPNO853482

   

REGISTRUJTE SE  

   

NA SAJTU  

We have 27 guests and no members online

   

На данашњи дан 1891. године први пут изведен „Горски вијенац“

Сматра се да је то било прво извођење тог Његошевог дјела у цјелини

 
Горски вијенац
Горски вијенац

На данашњи дан, 5 јула 1891. године на Цетињу је изведен „Горски вијенац“. Сматра се да је то било прво извођење тог Његошевог дјела у цјелини, а да су прије тога извођени само поједини његови фрагменти. „Горски вијенац“ стоји ловћенски високо, усамљено и поносно у врху романтизма књижевности југословенских народа. Његош и његово дјело могућност су нас савременика у Црној Гори за културне сусрете и дијалог са Европом, Русијом и Медитераном. Ремек дјело Његошеве драмске поезије изазов је и „тврд орах“ позоришни. Претакање његове суштине у позоришну игру, у сценске форме, прилагођавање духу времена, више је од умијећа – значи и питање умјетничке савјести. Најуспјешније су оне драматизације које пружају могућност да се направи представа када гледаоцу застаје дах пред поетском магијом дјела. Сложеност и слојевитост „Горског вијенца“ није толико у фабули, већ у мисаоној и језичкој слојевитости дјела.

Позоришне генерације у Црној Гори и ван ње градиле су своје  сценско виђење Његошевог ремек дјела: било је верзија романтичарских, реалистичких, склоних спектаклу, али су сами ствараоци били свјесни да нијесу нашли „драматуршки кључ“ који одговара величини дјела, због тога што је дјело чврсте унутрашње кохезије и извор поезије.

 

„Горски вијенац“ је због такве „чудноватости“ велики еп и велика драма. Свака сценска појава „Горског вијенца“ била је магнет за публику, изазов за драматурге, редитеље, глумце, сценографе, композиторе, сценске музике, театрологе, позоришне критичаре. Питања и проблеми драматуршке обраде и сценске реализације Његошевог ремек дјела, поред великог броја покушаја, нијесу завршени. Његош свакако није био посвећен театру нити је био „позоришни човјек“ у данашњем смислу; једноставно због многих околности то није могао да буде, мада је приликом боравка у Бечу, Италији, Петрограду, итд. имао одређене контакте са позориштем.

Претпоставља се да су била два покушаја приказивања „Горског вијенца“ у времену од 1847. до 1850. године. Његош је желио, као и сваки драмски писац, да чује своју драму и због тога је организовао читаћу пробу. Друго, он је вјеровао да представа може бити изведена у неком простору који није чисто позоришни, те су ради тога организоване пробе комада. Ово извођење у Биљарди, око огња, можемо сматрати првим сценским извођењем „Горског вијенца“ и уопште једног Његошевог дјела. Други покушај био је у Рисну, почетком 1851. године. Рисанско дилетантско друштво је дало представу „Горског вијенца“ у приватној кући, под уговором „пријатељске разоноде неких сродника и пријатеља“, пошто је тада сваку представу у Боки била забранила полиција. У марту исте године друштво је тражило од власти у Задру дозволу за јавно приказивање „Горског вијенца“. Плашећи се да такав догађај не подстакне и одушеви не само Црногорце, гувернер је забранио дилетантима у Рисну представу драме „Горски вијенац“. А у једном допису из Задра, гдје се говори о позоришним представама из прошлости по нашим приморским градовима, каже између осталог: … а владика црногорски, миле успомене, још је жив био кад се приказивао у Будви његов „Горски вијенац“, његов „Шћепан Мали“.

Прва представа једног Његошевог дјела послије његове смрти, о којој има писаних трагова, поново је „Горски вијенац“, изведен пред Биљардом у мају 1865. године. То је било гостовање Марина Стијепића са пет которских „добровољних казалиштараца“. Крајем XIX и почетком XX вијека било је неколико извођења најпопуларнијег Његошевог дјела (ђаци београдске гимназије1880. године, потом, такође ђачка представа у Сремским Карловцима, 1897. године).

Најзначајнија је била, педесет година послије Његошеве смрти, јануара 1902. године, представа „Горског вијенца“ – Српско народно позориште у Новом Саду, „на великој позорници“, у преради И режији Антонија Хаџића с прологом Лазе Костића. Ова инсенација се може сматрати првом у професионалном театру. Представа је приказана на великој позорници, не тек епизодично већ у заокруженој цјелини. Ову представу је одушевљено поздравила публика и већи дио тадашње штампе, а нарочито је „изазвала пажњу и интересовање књижевних кругова“. Новосадска Застава је писала да је ово приказивање „један новитет какав – смијемо рећи – није још видјела српска публика“. У том периоду, крајем XIX и почетком XX вијека, у Црној Гори била је једна представа: 5. јула 1891. године ђаци средњих школа на Цетињу показали су у цјелини „Горски вијенац“, по аранжману проф. Филипа Ковачевића.

Ово извођење Глас Црногорца сматра првим, и оно је оповргло предрасуду која је досад владала да „Горски вијенац“ није за „представу“. За ово извођење лист не штеди похвале, и закључује да је оно осигурало, „бар на нашој позорници, други ред представа које ће публика радо походити. И жељно опет очекивати.“

Дјелове „Горског вијенца“ сријећемо у новим школским програмима. Слике из овог Његошевог дјела приказиване су и у Зетском дому. До Првог свјетског рата у Цетињу, у Зетском дому „Горски вијенац“ је изведен два пута: 1911. и 1913. године. Оба пута су учитељи и ђаци средњих школа приказали одабране сцене из дјела без икакве адаптације текста. Вриједи напоменути да је те 1913. године, поводом прославе 100-годишњице Његошевог рођења, било више извођења „Горског вијенца“ у Црној Гори, од стране разних „добровољачких дружина“, од којих је највише успјеха имала представа никшићког друштва „Захумље“. Готово из године у годину, у вријеме између два рата, приказиван је „Горски вијенац“. Неке „прераде за сцену“ су и штампане. „Горски вијенац“ 1929. године изведен је у Београду а 1931. године у Зетском дому на Цетињу у скраћеној инсенацији у режији Јована Геца.

Приредио: Миомир Ђуришић

Извор: Митрополија