Најновији чланци  

   

REGISTRUJTE SE  

   

NA SAJTU  

We have 17 guests and no members online

   
Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: ДЕВИЗНИ КУРС,ИСТИНА И ЗАБЛУДЕ

ДЕВИЗНИ КУРС,ИСТИНА И ЗАБЛУДЕ 24 Jul 2015 12:00 #1725

  • bolen
  • bolen's Avatar
Девизни курс Србије као инструмент економске политике – истина и заблуде!


Инструмент економске политике који утиче истовремено на инвестиције и извоз једне земље, а који је лакше покренути од многих других фактора раста и развоја је девизни курс.
Главна обележја стања економских односа Србије са иностранством су енормни раст спољне задужености и висок спољнотрговински и платнобилансни дефицит, који се и даље повећава. Наша извозна структура је јако слаба и оваква структура извозних тржишта, односно чињеница да највећи дефицит имамо са најразвијенијим земљама, потврђује претпоставку о негативним ефектима прецењености домаће валуте у Србији. Увоз је у Србији постао релативно јефтин.
Према обимној студији Конкурентност привреде Србије на основу неколико спроведених истраживања, Србија је у могућности да остварује значајно већи извоз него што тренутно успева. Према резултатима ове студије сви разлози тог заостајања могу се свести на заједнички именитељ, а то је недовољна конкурентност. Српска привреда је неконкурентна не само у односу на земље ЕУ, већ и у односу на земље окружења. Политика јачања конкурентности не може се раздвојити од политике девизног курса, што је, поред раније наведених, додатни мотив да се испитају домети и могућност овог инструмента економске политике.
У Србији је увек постојала склоност ка политици фиксног номиналног курса. Пракса многих земаља показује, а бројна емпиријска истраживања су потврдила да фиксни номинални курс даје само краткорочне резултате, а да потом долази до свих негативних ефеката апресијације домаће валуте – дефицит платног биланса и прекомерно задуживање земље. У инфлаторним условима фиксни девизни курс постаје енормно нереалан, девизе постају потцењене, а динар прецењен, што анулира све покушаје предузећа да остану конкурентна у извозу и на домаћем тржишту.
После политичких промена 2000. године, Србија је у одређеној мери напустила политику фиксног девизног курса, који је у том моменту износио невероватно нереалних 6 динара за немачку марку. Курс је тада повећан на 30 динара за марку. Треба нагласити, да ни тада девизни курс није био препуштен тржишту. Одређен период је био, такође, фиксиран, само на реалнијим вредностима. После 5. октобра 2000. Народна банка Србије (тада још увек Југославије) је девизни курс, уз препоруку Међународног Монетарног Фонда, користила за постизање макроекономске равнотеже и смањивање инфлације. Добрим делом у томе се успело.
У односу на 2000-ту годину „реални ефективни курс динара изузетно много је апресирао. Увођењем нове економске политике 2001. године, константно је долазило до прецењености домаће валуте. Од 2003. године на снази је, бар декларативно, руковођено флуктуирајући режим девизног курса. Овај модел подразумева да је девизни курс тржишно детерминисан, а флуктуирање руковођено у смислу повременог мешања монетарних власти у токове девизног тржишта.
Данас, иако је модел руковођено флуктуирајућег курса најближи оном у Србији, у протеклом периоду се јасно запажа учестала интервенција Народне банке Србије како би се одржала постојећа вредност динара. Тиме он поприма извесне одлике (негативне ефекте) фиксног модела.
Монетарна власт не би требало да реагује да би одбранила одређен паритет, већ да интервенише релативно ретко како би ограничила прекомерне дестабилизујуће осцилације девизног курса. Руковођено флуктуирање националне валуте на девизном тржишту не имплицира постојање унапред објављене циљане вредности (таргета) девизног курса, те не постоји потреба монетарних власти да акумулирају девизне резерве и њима интервенишу на девизном тржишту. Самим тим, са непостојањем мете за спекулативне нападе, мања је и могућност настанка валутних криза.
Према званичном мишљењу носилаца економске политике у Србији, девизни курс није узрок високог спољног дефицита, а номинални девизни курс и даље сматрају сидром за контролисање инфлације (овакав став намећу и међународне економско-финансијске организације), без обзира на његову велику реалну апресијацију.
Емпиријска истраживања указују на супротно. Динар је и даље, константно прецењен. Раст домаћих цена је константо већи од промене курса динара према долару и еуру. Према обимној студији „Макроеконометријско моделирање привреде Србије – теоријске основе и резултати“, реална апресијација динара периоду је условила већим делом пораст увоза, а мањим делом пораст производње. Центар за економске студије Мекон је приступио економетријском тестирању увоза у Србији које је показало да на ниво увоза значајно утиче кретање реалног девизног курса, реалних зарада и индустријске производње. Испитивање увоза показало је да је девизни курс у стабилизационом периоду био значајни фактор раста увоза, а последично и спољнотрговинског дефицита Србије.
Новије анализе такође указују на то да је константно прецењен курс један од значајнијих узрока „огромног спољнотрговинског дефицита, све већег задуживања грађана, привреде и државе

НБС је стално у предизборној кампањи

Прецењен курс динара и либерализација увоза гуше домаћу производњу, што поново подстиче раст увоза. Циљ либерализације увоза је био да се подстакне увоз нових технологија и опреме, који би покренули и унапредили производњу у Србији. На жалост, уместо јачања конкурентности домаће производње на иностраном тржишту, либерализован увоз је довео до јачања конкурентности иностране робе на домаћем тржишту, што је довело до гашења великог броја предузећа.
Друга наведена слабост прецењене националне валуте – прекомерно задуживање, такође је дошла до изражаја у Србији. За презадуженост приватног сектора заслужна је велика апресијација курса динара и много већа његова спољна од унутрашње вредности. На основу резултата наведеног економетријског моделирања следи да су основни покретачи експанзије увоза и спољнотрговинског дефицита од почетка 2001. године, такође били апресијација реалног курса динара и претеран раст домаће тражње.
Од великог значаја је и економетријски налаз да је раст увоза и спољнотрговинског дефицита условио експанзију домаће тражње која већ неколико година превазилази производњу у Србији за 20-25% са тенденцијом раста, што је дугорочно неодрживо.
Захваљујући релативно високом курсу динара, производи из Србије су ценовно неконкурентни у извозу, док је тражња за увозним производима већа него што одговара могућностима привреде Србије. НБС је донедавно истицала да је њен примарни циљ очување инфлације, иако се зна да стабилна вредност националне валуте мора да буде резултат стабилне привреде, а њен раст резултат раста продуктивности, а не трошења девизних резерви. Да ствари буду још горе, до сада се курс динара бранио углавном позајмљеним средствима. Наиме, одржавање динара на датом нивоу, последица је честог интервенисања НБС из девизних резерви које су резултат приватизације и задуживања споља, а не извоза роба и услуга.
Неколико индикатора упућује на значај девизног курса као инструмента економске политике за повећање извоза и инвестиција у Србији. Додатни разлог за извозно оријентисану стратегију развоја је слабост ионако сувише малог домаћег тржишта. Треће, фактор који представља најозбиљнију кочницу извозу је изузетно мала конкурентност српских предузећа и привреде.
Стратегија повећања конкурентности српске привреде требало би да полази од тржишне вредности девизног курса. Реални или благо депресирани курс би подстакао конкурентност извозника и евентуално подстакао развој нових производних линија, које у условима прецењеног курса, нису имала економску оправданост.
Да би се створило конкурентно девизно тржиште и формирао девизни курс који је резултат реалних тржишних односа, неопходна је редукција улоге Народне банке Србије на девизном тржишту. То би значило напуштање досадашње политике стабилности девизног курса, с обзиром да је одбрана динара на овај начин изузетно скупа јер троши девизне резерве и води даљем задуживању. НБС би, у том случају, интервенисала само повремено на девизном тржишту, када постоји потреба да се спречи екстремна флуктуација курса. НБС треба да преузме одговорност да се инфлација креће у одређеним оквирима, док одређивање курса треба да препусти тржишту.
Србија данас има руковођено флуктуирајући курс и по свој прилици и по мишљењу већине домаћих и страних аналитичара, то је најбоља солуција. Има поборника слободног плутајућег, као и фиксног девизног курса, али су у значајној мањини. Већини је јасно да оба екстрема имају бројне слабости, које Србија, са својом ослабљеном привредом, тешко може да изнесе.
Фиксни курс би донео мање камате, мањи ризик и мању неизвесност пословања, али би Србија тиме исцрпела девизне резерве. С друге стране, потпуно слободан курс, довео би до (реалног) пада динара, што би у неком периоду сигурно довело до значајног повећања извоза, али би последице по привреднике и грађане који имају кредите везане за курс евра, биле катастрофалне. Курс би морао да буде што ближе реалној вредности, а одступања од реалног би морала да имају тенденцију потцењивања, а не прецењивања динара, што би стимулисало извоз, јер само експанзија извоза може обезбедити Србији излазак из кризе.
Паралелно са попуштањем интервенисања Народне банке, због евентуалног пада динара у наредном периоду, морало би да се приступи проблему огромних девизних кредита грађана и предузећа. У његовом решавању би морали да учествују сви субјекти – дужници, пословне банке, представници државе, Народна банка Србије.

За Магацин: Данијела Ружичић, економски аналитичар,24.07.2015.


К О М Е Н Т А Р И :

st.vodnik
.24.07.2015.22:55

Tekst je jako stručno napisan, razumljiv i nudi rešenja.
Taj tzv. prljavi fluktuirajući devizni kurs dinara je dao rezultate u kontroli bazične inflacije od 2000 godine. Međutim kurs nema uticaja na ukupnu inflaciju jer je 40% cena u Srbiji pod kontrolom ili prijavom, i sa najvećom efektivnom tražnjom.
Tačno je da je nerazumno apreciranje domaće valute oborilo motive za izvoz a pregrejalo uvozne aspiracije. U ovakvim monetarnim očekivanjima isplati se uvoziti bilo šta, zarada je garantovana za visinu marže i još aprecijacije domaće valute.
Jednom prilikom sam na ovome sajtu postavio rad ekonometrijskog modeliranja više makroekonomskih agregata i prognoza je bila da će kurs dinara biti 140 din za 1 euro na datum o1.06.2015. To se nije ostvarilo i posledica toga je porast spoljno trgovinskog deficita za 40%. Ovaj deficit će biti finansiran ili iz izvoza ili iz kredita. Pošto se sa precenjenim dinarom ne isplati izvoziti jer se bolji ekonomski rezultat postiže domaćim transakcijama, za manje dinara kupuje se više recimo Eura, preostaje jedino da se spoljnotrgovinski deficit zatvori novim zaduživanjem. Da li se ovim izlazi u susret MMF, da izgubimo međunarodnu solventnost pa da domaće preostale resurse "privatizujemo" , novac damo stranim bankama i ostanemo bez keša u budućnosti.
Zašto se ovo dešava, odgovor je jednostavan: NBS nije samostalna institucija . Ona je servis vlade i ispunjava želje ministra finansija. Taj monetaristički pristup kontrole inflacije tzv. Čikaška škola je solidno kompromitovan jer se vidi kakve posledice izaziva a o privrednom rastu je besmisleno i razmišljati. Domaća tražnja nije dovoljna da povuče značajno privredni rast BDP jer je malog obima. Bez izvoza bar 60% domaće produkcije teorijski nije moguć značajan rast BDP.
Na ovakvoj politici jakog dinara, garantovana je stabilnost, ali nema privrednog rasta i novog zapošljavanja a povećanje javnog duga je neminovno.
Moraće se uspostaviti realni kurs dinara ali će to biti dramatično jer će i onako siromašno stanovništvo praktično izgubiti kupovnu moć i egzistencijalno će biti ugroženo a kreditni dužnici u stranoj veluti će biti u nemilosti jer neće moći plaćati anuitete te će aktiviranjem hipoteka ogroman broj stanovnika zapasti u pravu ekonomsku bedu. Vlast taj momenat odlaže, stvara privid stabilne ekonomije i javnih finansija a ovu vrstu kolapsa odlaže što duže. Projektovano je da se 2017. godine javni dug popne na 80% BDP. Samo za kamate godišnje će trebati izdvajati oko 2,5 milijardi eura a to je oko 8% BDP. Privredni rast ne može biti veći od 1,5% BDP tako da nije dovoljno ni za kamate.
Treba momentalno razlabaviti kurs dinara, ne staviti ga na 200 din za Euro što je realno za našu ekonomiju ali jednu jednokratnu devalvaciju izvesti bilo bi pravi sevap za početak.
Ekonomija je egzaktna nauka i svaki amaterizam brzo dolazi na naplatu. Naši političari su uglavnom ekonomski laici, vuku neracionalne i ekonomski nelogične poteze, obečavaju bez pokrića samo da bi opstali na toj prokletoj vlasti koju uglavnom vrše loše.
————
Last Edit: 24 Jul 2015 21:05 by bolen.
The administrator has disabled public write access.
Time to create page: 0.103 seconds
Powered by Kunena Forum ::