ИЗБОРИ-ТРЕНУТАК НЕПОСРЕДНЕ ВЛАСТИ НАРОДАRajko Krajišnik


Stvar je krajnje jednostavna ako se znaju odgovori na sledeća pitanja.


1. Da li danas svi pripadnici Vojske Srbije, bez obzira na radno mesto, (trupa, pilot, ronilac, diverzant, organ bezbednosti, rad u operacionoj sali itd.) imaju uvećani staž?


2. Da li sadašnji pripadnici Vojske Srbije primaju dodatak na platu po osnovu uvećanog radnog staža?
Logično bi bilo da je odgovor na 1. pitanje negativan. Kao i u vreme JNA i kasnijih transformacija vojske nisu svi imali pravo na uvećeni radni staž od 3 meseca na efektivnu godinu staža.


Ako se sadašnjim pripadnicima VS oseti na tekućoj plati pravo na uvećani radni staž onda sigurno se to oseti i na visini penzije u odnosu na onoga koji nema pravo na uvećani radni staž. U varijanti da svi pripadnici vojske imaju pravo na uvećani radni staž nije od bitnog značaja za nas „bivše“ jer je ta beneficija sadašnjim pripadnicima VS obračunata i utiče na njihovu platu.
Ipak oni prilikom odlaska u penziju dobijaju povećanje od 20% penzije bez obzira što su tu beneficiju naplaćivali tokom radnog veka.


Vojna lica koja su otišla u penziju pre 31.12. 2011. godine a imala su sadašnjim zakonom o FPIO potrebno vreme sa uvećanim radnim stažom su u potpuno identičnoj situaciji kao i pripadnici vojske koji idu u penziju nakon 31.12.2011.godine.
Ova „bivša“ vojna lica su imali novčani dodatak na platu zbog beneficije uvećanja radnog staža kao i sadašnji pripadnici vojske. Ovim „bivšim“ je takođe kao i „sadašnjim“ uzet je u obzir iznos dodatka na platu po osnovu prava na uvećani radni staž, na taj dodatak su plaćeni doprinosi kao što su plaćeni i „bivšim“ te je tako formirana penzijska osnovica.

Ovim „sadašnjim“ se penzija uvećeva za 20%, tako zakon propisuje dok ovim „bivšim“ u potpuno identičnoj situaciji FPIO osporava to pravo. To je kasična socijalna diskriminacija, nedopuštena međunarodnim konvencijama i Ustavom Republike Srbije. U tom smislu je Upravni sud u PRESUDI koju imamo zaključio da se ne može praviti razlika između „sadašnjih“ i „bivših“ u apsolutno identičnoj pravnoj situaciji, te poništio Drugostepeno Rešenje tuženog.


Nije mi jasno zašto naši „vojni“ advokati vole toliko vlast, UVPS, zašto se ne ponašaju kao profesionalci i poznavaoci pravnih pravila i pravne logike.

Ne idu u penziju „sadašnji“ koji su počeli raditi u vojsci od 01.01.2012.godine, niko ne ispunjava uslove za penziju za 4,5 godina.
Svi su oni počeli davno raditi, dobar broj u vreme JNA. Svima je plaćan dodatak na uvećanje radnog staža (ako su imali na to pravo), na osnovu toga im se danas određuje osnovica za penziju i PO ZAKONU PENZIJA UVEĆEVA ZA 20%).

Nema nikakve razlike u finansijskom pogledu i plaćanju doprinosa u odnosu na „bivše“ odnosno one koji su otišli u penziju pre kritičnog datuma 31.12.2011. godine. To je pravno-logički zaključak, koji je Upravni sud u PRESUDI eksplicitno naveo, da nema osnova za pravljenje razlike na „sadašnje“ i „bivše“, odnosno da se takva diskriminacija treba izopštiti iz pravnog sistema Srbije.


Ovih 20%, koje se dobija ako se koristilo pravo na uvećanje radnog staža je paušalna nagrada, nije matematički kvantificirana, dobijaju je svi linearno bez obzira koliki su plaćeni doprinosi FPIO po ovom osnovu.

Nije ovih 20% nekakav vid naknade za rad na poslovima koji se priznaju sa uvećanjem radnog staža jer je taj dodatak već isplaćivan uz platu i „bivšim“ kao i „sadašnjim“ pripadnicima vojske, na te iznose su plaćeni doprinosi i sve se osetilo na visini penzije.
Ovo se može smatrati kao jedan vid nagrade i stimulacije za rad na ovakvim poslovima. Imamo informacije da MMF traži da se uvećanje radnog staža uglavnom ukine, time bi se automatski ukinulo i ovih 20% te bi navodno FPIO bio manje opterećen itd.


Znači, sve pripadnike vojske koji su radili na poslovima koji su priznati sa uvećanjem radnog staža sleduje ovo uvećanje penzije od 20% bez obzira da li su otišli u penziju pre godinu, 6 godina ili 30 godina.

Treba brzo upravnim putem prema FPIO ići sa zahtevima, voditi računa o rokovima, ne dozvoljavati im da „ćute“, a onda tužba Upravnom sudu. Paralelno treba izvršiti utuženje FPIO i tražiti naknadu štete koja je evidentna jer se vrši socijalna diskriminacija u isto skupu –penzionisana vojna lica.


Naravno da se trebaju doneti nova rešenja o penziji u koja će biti inkorporirana zakonska mogućnost da se penzija uveća za 20% svima koji imaju zakonom predviđen broj godina rada sa uvećanim radnim stažom i drugim uslovima. Posao za advokate da detaljišu, srede, obrazlože i traže.


Konačan odgovor na pitanje iz naslova: „Da sleduje ih isto jer se nalaze u identičnoj pravno-finansijskoj i pravno-logičnoj situciji“.

septembar 2016.
Moje ime je Rajko