ИЗВРШНИ ПОСТУПАК И НАПЛАТА ЗАКИНУТОГ ДЕЛА ВОЈНИХ ПЕНЗИЈА


 Аутор: Мирослав Матић

 Суштина извршног поступка је принудна наплата потраживања чија је оправданост утврђена у поступку који му је претходио.

 Извршни поступак покреће извршни поверилац подношењем предлога за извршење против извршног дужника за принудно намиривање потраживања на основу извршне исправе.

 Законом о извршењу и обезбеђењу ("Sl. glasnik RS", br. 106/2015, 106/2016 - autentično tumačenje i 113/2017 -), уређен је извршни поступак у коме судови и јавни извршитељи ПРИНУДНО намирују потраживања извршних поверилаца, заснованим на извршним исправама.

 

 ПРАВНЕ ОСНОВЕ ЗА НАПЛАТУ ЗАКИНУТОГ ДЕЛА ПЕНЗИЈЕ - ОДЛУКЕ УСТАВНОГ СУДА

 ОПШТЕОБАВЕЗУЋИМ ПРАВНИМ ОДЛУКАМА УСТАВНОГ СУДА (  ИЗРАЖЕНОГ  У УСТАВНИМ ОДЛУКАМА Уж-2666/11 и Уж-8405/13) НА ОСНОВУ КОЈИХ ЈЕ УПРАВНИ СУД ДОНЕО ПРАВОСНАЖНЕ ПРЕСУДЕ 2014/2015. године, којима је 11,06%,(4,21%) пресуђена ствар.

Уставни суд је Уставном одлуком УЖ-2666/11 од 23.05.2012,  и  УЖ-8405/13 од  1.12.2013.године, утврдио да је пресудом Управног суда,  подносиоцу Уставне жалбе  повређено право на правично суђење  у разумном року, зајемчено чланом 32.став  1. Устава Републике Србије.

 Oве одлуке Уставног суда, односе се на све војне пензионере (члан 87. Закона о уставном суду).    

Уставни суд у одлуци УЖ-8405/13 налази да се испуњеност законских услова за признавање права на ванредно усклађивање пензије није могла одвојено ценити у односу на војне осигуранике, јер су пензије остварене до 01.01.2008. године, као и оне остварене после тог датума, морале бити усклађене на  ИСТИ НАЧИН , под ИСТИМ УСЛОВИМА  и у ИСТОЈ ВИСИНИ као и пензије корисника у осигурању запослених, за  11,06% почев од 01.01.2008.године.

 
 Уставни суд у Уставној одлуци Уж-2666/11  закључио је:

 «У образложењу оспорене пресуде је, такође, наведено да су цењени и наводи тужбе да је министар одбране, доносећи одлуку од 20. марта 2008. године о редовном усклађивању пензија, поступао супротно одредби члана 193. Закона о Војсци Србије, али је тај  суд закључио да ови наводи не могу довести до другачијег одлучивања јер се њима «посредно оспорава тај општи акт, који и није примењен у овој управној ствари» (ВИДИ Уж-2666/11 тачка. 3, образложења.).
  
Овај  закључак Уставног суда  је  «заборављен» (у «одбрани» 4,21%) али је он обухваћен у пресудама Управног суда из 2014/2015. године, који се не може «заменити» Закључаком  Владе донесен две године касније.

 Пресуде Управног суда из 2014/2015.године, са потврдом правоснажности и потврдом извршности, су извршне исправе које даје Управни суд који је донео пресуду (о овом касније, биће детаљније).     

 

СУДСКА ЗАШТИТА ВОЈНИХ ПЕНЗИОНЕРА

 Судска заштита војних пензионера може се остварити НА ДВА НАЧИНА:
1.- У парничном поступку пред судовима опште надлежности по тужбеним захтевима за накнаду материјалне штете због мање исплаћених месечних износа пензија у проценту од
 11,06% почев од 1. јануара 2008. године, или, као у конкретном случају,

 2.- У управном спору по тужби против коначног решења надлежне организације у којој се остварују права из пензијског и инвалидског осигурања, којим је одбијен захтев за усклађивање пензије од 11,0 6% почев од 1.јануара 2008. године. Уж-8405/13.

 

 УПРАВНИ СПОР
У
правни суд  полазећи из цитираних одредби члана 261. Закона о Војсци Југославије (4,21%), члана 193. Став 1. Закона о Војсци Србије, одредби члана  21. Став  1,  члана 73. и 75. Закона о изменама и допунама Закона о пензијском и инвалидском осигурању  и општеобавезујућег правног схватања Уставног суда   израженог у одлукама Уставног суда   УЖ- 2666/11  од 23.5.2012. године и УЖ- 8405/13 од 4.12.2013. године,  налази да се испуњеност законских услова за признавање права на ванредно усклађивање пензије није могла одвојено ценити у односу на војне осигуранике, јер су пензије остварене до 01.01.2008. године, као и оне остварене после тог датума, морале бити усклађене на исти начин , под истим условима  у истој висини као и пензије корисника у осигурању запослених.

 

 Пресуде Управног суда
 Управни суд је
oд  2014/2015. године донео неколико хиљада  пресуда  којима  се ТУЖБА УВАЖАВА, ПОНИШТАВА Решење  ПИО – ДИРЕКЦИЈА ФОНДА БЕОГРАД ,  и предмет ВРАЋА  надлежном  органу  на  поновно  одлучивање.

 1.-Пресуда управног суда је правоснажна даном доношења и објављивања.
Правоснажна пресуда је судска одлука којом се тужени  обавезује на одређено чињење (предузимање одређене радње) да исту изврши доношењем новог управног  акта  у року од 30 дана од дана кад је дужник примио судску одлуку, члан 69.став 2. Закона о управним споровима. 

     Члан 69. Став 2. Закона о управним споровима (у даљем тексту ЗУС-а), гласи:
Ако према природи ствари у којој је настао управни спор уместо поништеног управног акта треба донети други надлежни орган је дужан да тај акт донесе без одлагања, а најкасније у року од 30 дана од дана достављања пресуде, при чему је надлежни орган везан правним схватањем суда као и примедбама у погледу поступка.

 

 
2.- Ако Тужени није донео нови управни акт у извршењу правоснажне пресуде,(члан 69. став 2. ЗУС-а), правоснажна пресуда  постаје извршна.

Члан 43. Закона о извршењу и обезбеђењу гласи:  Судска одлука која гласи на давање или чињење постаје извршна ако је постала правоснажна и ако је протекао рок за добровоњно испуњење обавезе.

 

 Рок за добровољно испуњење обавезе тече од када је извршни дужник примио судску одлуку, ако законом није другачије одређено. Судска одлука у којој је одређен услов за испуњење  обавезе постаје извршна кад услов наступи.

 3.- Извршни поверилац (војни пензионер) захтевом се обраћа Управном суду који је донео пресуду, којем доставља оригинал пресуде са две копије, да суд на пресуду постави потврду правоснажности и потврду извршности.

Судска одлука са потврдом правоснажности и потврдом извршности јесте ИЗВРШНА ИСПРАВА(члан 47.Закона о извршењу и обезбеђењу),  подобна  да се на основу ње донесе извршно решење о принудном  намиривању потраживања, ако садржи податке о извршном повериоцу и друге податке

 
 

Члан 44. Закона о извршењу и обезбеђењу. гласи:
 Потврдом о извршности утврђује се да је одлука постала извршна.
 На предлог странке, ову потврду издаје суд или други орган који је донео пресуду, или јавни бележник тако што потврду ставља на извршну исправу. Неосновану потврду о извршности укида решењем суд или други орган који је издао, или јавни бележник, на преддлог странке или по службеној дужности.

 

 

 

 

 

ПОКРЕТАЊЕ И ВОЂЕЊЕ ИЗВРШНОГ ПОСТУПКА
На основу члана 3. Закона о извршењу и обезбеђењу (у даљем тексту ЗИО) извршни поступак покреће се тако што извршни поверилац ( војни пензионер, корисник војне пензије, наследник) подноси предлог за извршење на основу извршне исправе. У овом случају извршна исправа је пресуда Управног суда на коју је стављен печат правоснажности и извршности. Печате (клаузулу) поставља Управни суд на основу писменог захтева извршног повериоца.
                                                                                      
ПРЕДЛОГ ЗА ИЗВРШЕЊЕ НА ОСНОВУ ИЗВРШНЕ ИСПРАВЕ
На основу члана 59. Закона о извршењу и обезбеђењу  (ЗИО) у предлогу за извршење наводе се идентификациони подаци о извршном повериоцу и извршном дужнику (члан 30), извршна исправа, потраживање извршног повериоца, једно средство или један предмет или више средстава и предмета извршења, и други подаци који су потрбни за спровођење извршења.

 Уз предлог за извршење прилаже се извршна исправа у оригиналу, овереној копији или препису, и друга исправа одређена овим законом, стим што извршна исправа мора да садржи потврду о извршности.

 Предлог за извршење може се поднети и лично, али је боље ангажовати адвоката.
Има адвоката који не желе да се баве овом тематиком (извршење управних пресуда у вези закинутих 4.21 %) и одбијају ангажман, а нису у праву. О овоме ће бити још коментара.


 

 

 

 

 
 

Члан 44. Закона о извршењу и обезбеђењу. гласи:
 Потврдом о извршности утврђује се да је одлука постала извршна.
 На предлог странке, ову потврду издаје суд или други орган који је донео пресуду, или јавни бележник тако што потврду ставља на извршну исправу. Неосновану потврду о извршности укида решењем суд или други орган који је издао, или јавни бележник, на преддлог странке или по службеној дужности.