Најновији чланци  

   

BROJ POSETILACA  

Danas615
Juče1097
Ove nedelje3117
Ovog meseca6021
UKUPNO835328

   

SARADNICI  

   

REGISTRUJTE SE  

   

NA SAJTU  

We have 31 guests and no members online

   

Кинези у Србији граде аутопутеве, пруге, мостове, енегетске и друге инфраструктурне објекте, као и фабрике, а договорена је и изградња великих индустријско-технолошких паркова

 

 

Кинеске инвестиције у Србији са актуелним и најављеним пројектима требало би да достигну 10 милијарди долара.

 

Велики део биће реализован у оквиру глобалне кинеске иницијативе „Појас и пут“.

 

На продор Кине у овај део света, на путу ка ЕУ, укључујући и Србију, Брисел и Вашингтон гледају са великом резервом, а страх од озбиљног такмаца који им се значајно приближава преточен је последњих пар година у упозорења о наводно прљавим технологијама, искоришћавању јефтине радне снаге, те недовољно транспарентним тендерима.

 

Појас и пут је је, међутим, стигао до Европе, у тој иницијативи тренутно учествује или је заинтересовано за учешће 67 земаља које стварају трећину светског БДП-а, а питање на које нема одговора је како је Србија, односно њен председник Александар Вучић успео да обезбеди да Кина управо са нашом земљом у оквиру иницијативе Појас и пут договори највише пројеката од укупно планираних инвестиција у оквиру иницијативе у вредности од скоро билион, односно хиљаду милијарди долара.

 

Само током прошле године са Кином су потписани пројекти вредни око три милијарде долара. Кинези у Србији граде аутопутеве, пруге, мостове, енегетске и друге инфраструктурне објекте, као и фабрике, а договорена је и изградња великих индустријско-технолошких паркова. Такође су и стратешки партнери и имају велике инвестиције у српску привреду, укључујући највеће и најпроблематичније годинама – РТБ Бор и Железару Смедерево.

 

Председник Кине Си Ђинпинг је на отварању Самита Појас и пут у Пекингу у мају 2017. најавио 113 милијарди евра за различите пројекте на Новом путу свиле, а само Развојна банка Кине је већ предвидела да одобри 800 милијарди евра инвестиција за 900 пројеката, подсећају за Танјуг у Привредној комори Србије.

 

Пут свиле представља глобални пројекат који је представља велику развојну шансу за све земље на његовој траси, рекла је саветница у Сектору за међународне економске односе ПКС Ивана Бајић. Како је рекла, Србија по неколико основа припада Економском појасу и поморском путу свиле 21. века: преко друмских и железницких деоница паневропског Коридора 10, од Поморског пута свиле који од луке Пиреј води за земљама Југоисточне, Средње и Западне Европе. Затим, преко железницких деоница Коридора 10 на територији Србије, а које представљају знацајан део јужне азијско – европске железничке уније, која железнице Азије треба да повеже са Европском јединственом железницком мрежом.

 

Такође, Србија припада Економском појасу и поморском путу свиле 21. века и значајним делом пловног пута реке Дунав и зато се Србија кандидовала да буде место мултимодалног линка европске железничке и мреже пловних путева Европе, истакла је Бајић. Према њеним речима, пројекти саобраћајне инфраструктуре који су у различитим фазама имплементације у Србији апсолутно су усаглашени са програмом Пута свиле, то јест Европским јединственим програмима развоја основне и регионалне саобраћајне мреже, као и смерницама и програмима сарадње Кина – CIEZ (1+16).

 

У ПКС истичу да „Појас и пут“ представља велику шансу да Србија уз помоћ Кине побољша најпре своју железничку инфраструктуру, што је већ започето договором око унапређења пруге Београд – Будимпешта. Србија би могла значајно да увећа приходе од транспорта робе преко своје железницке мреже. Изградња моста Земун-Борча, као и аутопута и изградња железничке пруге Београд-Будимпешта јасно показују намере да се изгради јединствени транспортни систем како би роба из Кине могла бити транспортована од луке Пиреј до Централне Европе и обрнуто. Само током посете председника Србије Александра Вучића Кини у септембру потписано је 11 уговора са Кином вредних три милијарде долара.

 

Бивши кинески амбасадор Ли Манчанг је 2017. рекао да је Србија искористила прилику за унапређење сарадње са Кином и најавио да ће укупан обим кинеских инвестиција бити 10 милијарди долара. Кина пуно инвестира и у развој српске привреде и ове године је кинески Циђин преузео РТБ Бор са најављеним улагањем од 1,26 милијарди долара и 200 милиона за измиривање дугова РТБ-а, што је била највећа инвестиција у 2018. Кинези ће 1,26 милијарди долара уложити у РТБ у наредних шест година, од чега ће 75 одсто инвестирати у прве три године.

 

Предвидено је и да 320 милиона долара буде уложено у рудник Церово и његово отварање, а биће повећан и капацитет Топионице на 80.000 тона. Такође, компанија Шандонг Линглонг Тyре најавила је ове године да ће у Зрењанину изградити фабрику гума вредну 994,4 милиона долара.

 

Међу најважнијим инвестицијама Кине у привреду је преузимање Железаре Смедерево 2016. године од стране компаније Хестил. Инвестиција је вредна најмање 300 милиона евра, од чега је половина новца већ реализована. Кинези граде у термоелектрани Костолац нови блок Б3 снаге 350 мегавата, што је највећа инвестиција у домаћем енергетском сектору и прво велико енергетско постројење које се гради у Србији после скоро три деценије. Укупна вредност друге фазе пројекта модернизације ТЕ „Костолац Б“ је 715,6 милиона долара, од чега су улагања у изградњу новог блока Б3 снаге 350 МW – 613 милиона долара.

 

Кинези су 2017. отворили Кинеску банку у Београду која је у власништву државе Кине. Иначе, то је четврта банка на свету по висини капитала. У Министарству грађевинарства је речено Танјугу да је у области саобраћаја, међу актуелним пројектима са Кином чија је реализација у току, веома значајна реконструкција и модернизација пруге Београд – Будимпешта кроз Србију.

 

Радови се изводе на деоници Београд Центар-Стара Пазова дугој 34,5 km. Вредност радова је 350 милиона долара, а друга деоница која ће градити је Нови СађСуботица-државна граница у дужини од 108,1 km. Уговорена вредност радова према комерцијалном уговору 1,16 милијарди долара. Кинези су ангажовани и на изградњи аутопута на Коридору 11 и у току су радови на деоници Сурчин-Обреновац дугој 17,6 km, а вредност радова је 233,2 милиона долара. Такође, деонице Обреновац-Уб и Лајковац-Љиг, укупно дуге 50,2 km. Вредност обе деонице је 333,74 милиона долара. Кинези греде и обилазницу око Београда, од моста преко реке Саве код Остружнице до Бубањ Потока у дужини од 19,5 km. Вредност радова је 207 милиона евра.

 

Међу планираним и потенцијалним пројектима су: деоница Коридора 11 Прељина-Пожега у дужини од 30,9 км. Вредност радова 450 милиона евра. Затим деоница Пожега-Бољаре дуга 107 km, за коју је потписан Меморандум о разумевању о сарадњи са кинеском компанијом C C C C, који се односи пре свега на израду пројектне документације.

 

Кинеске компаније показале су заинтересованост и за реализацију пројеката изградње обилазнице око Београдаа на деоници Бубањ Поток – Панчево, за изградњу Фрушкогорског коридора (брза саобраћајница Нови Сад-Рума), као и за реконструкцију пруге Београд-Ниш на железничком Коридору 10. Међу завршеним пројектима су мост Земун-Борча са приступним саобраћајницама, чија је уговорена вредност радова 255 милиона долара.

 

Са кинеским партнерима реализован је и пројекат финансиран из кредита ЕБРД – реконструкција и модернизација пруге Распутница Г -Раковица-Ресник (7,5 km). Вредност радова је била 23,8 милиона евра. Иначе, посета кинеског председника Си Ђинпинга Централној и Југоисточној Азији 2013. означила је почетак нове фазе развоја Кине и њеног односа према свету. Том приликом први пут је представљена идеја о Новом путу свиле који ће повезивати Пацифик и Балтичко море и обухватити тржиште од скоро четири милијарде људи.

 

Нови пут свиле или Појас и пут требало би поново да повеже континенте, споји Исток и Запад и у ту сврху планирана је изградња брзе железнице, нових лука, технолошких паркова и мреже аутопутева у дужини од 13.000 km. Стратегија „Један појас један пут“ започета је неформално још 2011, када је прва железничка линија дуга 11.179 km повезала кинески Чунгћинг са Дуисбургом у Немачкој.

 

Током наредних година разне линије повезивале су градове у Кини и ЕУ. „Појас и пут“ предвиђа повезивање кинеских лука и великих градова на обали са европским, превасходно кроз луке у Венецији и Атини. Та линија је од раније у употреби, али добија на значају откада је кинеска компанија COSCO 2009. инвестирала у Атинску луку Пиреј.

 

Када је COSCO група закупила Терминале 1 и 2 Пирејске луке, она је постала једна од најбрже растућих у свету по претовару робе. Бродске пошиљке из Кине за Пирејску луку преко Индијског океана и Суецког канала, скраћују време транспорта за око 10 дана за Централно или Источноевропске земље, у односу на алтернативне луке попут Ротердама, Антверпена или Хамбурга.

 

 http://standard.rs/2019/01/06/vrednost-kineskih-projekata-u-srbiji-10-milijardi-dolara/